Fietsmaatjes.NL – Jaarverslag 2022

geplaatst in: Nieuwsberichten | 0

Wat is het eerste waar u aan denkt bij het jaar 2022? De lockdown waar we begin 2022 nog inzaten? De oorlog in Oekraïne? De energiecrisis? Het omstreden WK Voetbal in Qatar? Het watertekort afgelopen zomer? De boerenprotesten? 2022 is een bewogen jaar voor velen in onze maatschappij. Wij als Fietsmaatjes familie en landelijke stichting Fietsmaatjes.NL kunnen aan de grote problemen niet veel veranderen. Wat we wél kunnen doen, is onze directe omgeving een klein beetje mooier maken door mensen uit hun isolement te halen, mensen in beweging te brengen, mensen hun omgeving te laten ervaren, contacten te leggen met elkaar en met mensen die je anders misschien niet tegenkomt. Een hele kleine druppel op de gloeiende plaat die 2022 heet. Maar wel één waar wij trots op zijn. In dit nieuwsbericht blikken wij terug op het afgelopen jaar.

Landelijke groei

Onze Fietsmaatjes familie is wederom gegroeid. Aan het begin van 2022 telden we de volgende aantallen gasten, vrijwilligers, fietsritten (in 2021) en duofietsen:

In 2022 zijn we verder gegroeid. Allereerst via uitbreiding door nieuwe organisaties: Aalst-Waalre, Apeldoorn, Borne, De Ronde Venen, Haarlemmermeer, Westerhoven en Woerden zijn allemaal doorgestroomd van opstartfase naar fietsende organisatie. En verder door geheel nieuwe organisaties: welkom Voorne aan Zee en Walcheren! Totaal zijn er nu 38 Fietsmaatjes locaties in 41 gemeenten in Nederland!

Ook zijn er enkele bestaande Fietsmaatjes organisaties die zijn uitgebreid naar naburige dorpen: welkom Boskoop, Didam, De Zilk, Ouderkerk aan de Amstel en Vianen en nog vele andere wijken en dorpen in heel Nederland! Een korte vooruitblik naar 2023 geeft een goed vooruitzicht. Een aantal gemeenten staan in de startblokken om begin volgend jaar hun Fietsmaatjes werkgroep of organisatie in te gaan richten: Gouda, Utrecht en Den Haag.

Start en uitbreiding Fietsmaatjes locatie is altijd een feestje!

Elkaar ontmoeten

Naast de ondersteuning aan nieuwe Fietsmaatjes organisaties zijn er ook een aantal workshops en bijeenkomsten voor bestaande Fietsmaatjes organisaties gehouden. We lichten er hier twee uit. In juni zijn de coördinatoren – na twee jaar uitsluitend digitale bijeenkomsten – weer bij elkaar gekomen. Tijdens deze dag is er besproken over hoe wij onze doelgroep – de gasten van Fietsmaatjes – beter en met meer impact kunnen bereiken. De focus lag op twee groepen gasten waar vragen over gesteld zijn: mensen met dementie en ouderen die te maken hebben met eenzaamheid.

In oktober zijn de technische fietsbeheerders bijeengekomen bij duofietsfabrikant Van Raam in Varsseveld. De technische beheerders hadden niet alleen veel vragen, maar ook diverse tips aan Van Raam om de fietsen te verbeteren en de storingen bij het intensieve gebruik door de fietsmaatjes te verminderen of op te lossen. Een zeer nuttige dag!

Continue werken aan sociale impact

Ook dit jaar heeft Fietsmaatjes.NL weer activiteiten ondernomen om het Fietsmaatjes concept te verbeteren. Zo is de werkgroep SamenFietsen van start gegaan om het IT-systeem dat door veel lokale organisaties gebruikt wordt te verbeteren en klaar te maken voor een verdere groei van het aantal fietsmaatjes.

In het project MESOVIT hebben wij de aandacht gelegd op omgaan met eenzaamheid. Helaas iets wat veel voorkomt bij onze doelgroep. Welke drempels ervaren ouderen om deel te nemen aan sociale en culturele activiteiten? Hoe ga je daar als vrijwilliger mee om? Wij hebben in dit project toegewerkt naar praktische handvaten voor de praktijk van Fietsmaatjes. Er is een workshop warme doorverwijzing ontwikkelt met o.a. een animatievideo. Ook hebben we de workshop Dilemmaatjes ontwikkeld om vrijwilligers de handvaten aan te reiken om met eenzaamheid bij hun fietsmaatje om te gaan. Want ook als gasten eenmaal de drempel over zijn en mee gaan met Fietsmaatjes is het belangrijk om bewust te blijven van deze factoren en eenzaamheid bespreekbaar te maken. In januari gaan we teamleden van de lokale Fietsmaatjes trainen zodat zij deze workshop ook zelf aan met hun fietsvrijwilligers kunnen geven!

Samenwerken en promoties

Een van de andere activiteiten waarop Fietsmaatjes.NL zich vastlegt is het promoten van Fietsmaatjes zelf en samenwerken met andere landelijke organisaties. Grotere bekendheid betekent meer mensen die Fietsmaatjes landelijk en lokaal in wat voor manier dan ook ondersteunen of zich opgeven als fietsmaatje zelf. Het afgelopen jaar hebben we vele informatiebijeenkomsten, zowel fysiek als digitaal gegeven [zie agenda Fietsmaatjes.NL], zijn we partner geworden van de Beweegalliantie, stonden we op de Vitality Experience in het Olympisch Stadion van Amsterdam en werkten we samen met Groot Schiphol Bereikbaar en met zorgverzekeraar Zorg&Zekerheid aan uitbreiding in de Randstad. En hebben jullie Romy en Whitney gevolgd in hun tocht op de duofiets van Schiedam naar Parijs? Wat een doorzetters! Er is een mooie terugblikvideo van hun reis van hun reis gemaakt.

Een van de publicitaire hoogtepunten was het bezoek van Bas Smit afgelopen zomer. Bas Smit heeft met zijn bereik op sociale media bij meer dan 1,1 miljoen mensen Fietsmaatjes onder de aandacht gebracht! Voor 2023 staat er in ieder geval al één andere bekende Nederlander klaar om een rit met onze duofiets te maken. We houden jullie nog even in spanning wie dit is…

We gaan ook binnen de eigen Fietsmaatjes familie de samenwerking verder verbeteren. Er is dit jaar een vereniging opgericht voor en door de lokale Fietsmaatjes organisaties in Nederland.  Samen gaan we het landelijke platform van bestaande lokale Fietsmaatjes verder ontwikkelen in de vorm van het organiseren van netwerkbijeenkomsten, werkgroepen, whatsappgroepen en onderzoeksprojecten. Samen gaan we naar buiten communiceren met één website (fietsmaatjes.nl). Gemeenschappelijk doel is om zo veel mogelijk mensen die dat niet (meer) kunnen veilig en fijn te laten fietsen met een maatje.

Steun

In 2022 hebben wij ook een aantal hele mooie donaties ontvangen. Zo heeft studentvereniging Aesculapius zich het gehele jaar ingezet om geld op te halen wat maar liefst 1760 euro opgeleverd heeft. Hebben e-bikers via Groot Schiphol Bereikbaar 2000 euro bij elkaar gefietst. Ook hebben in 2022 een aantal bestaande en nieuwe fondsen ons gesponsord: Stichting Brentano’s Steun des Ouderdoms, Stichting RCOAK, Zorg en Zekerheid, Oranje Fonds, DELA Fonds, S.C. Johnson, KNR en Vrienden op de Fiets. Tenslotte ontvingen we een mooie projectsubsidie van het ministerie van VWS. Aan iedereen die ons afgelopen jaar gesteund heeft: hartelijk dank!

Jubileum

Tot slot, maar zeker niet minder belangrijk, was 2022 ook het jaar waarin Fietsmaatjes zijn 10-jarige bestaan vierde! Fietsmaatjes 10-jarig jubileum feest. Dat iets wat als een avontuur begon met 1 duofiets en een aantal ideeën, met de inzet van velen zo groot kan worden en geliefd, bewijst maar weer hoe mooi de wereld ook kan zijn.

Warme groet,

Team Fietsmaatjes.NL